nedjelja, 17. studenoga 2013.

Antun Tisaj

 
U svojoj najranijoj mladosti pokazivao sam sklonost prema tehnici i tehničkim napravama što je u punoj mjeri došlo do izražaja tek nakon završetka Škole učenika u privredi. Naime, pohađajući tu školu istovremeno sam obavljao i obveznu praksu u firmi Metan, gdje je sve više sazrijevala moja misao da se u slobodno vrijeme bavim fototehnikom. Ta moja želja se počela ostvarivati 1959. godine, kada sam se kao radnik elektro struke zaposlio u Metanu. Moje prvo radno mjesto bilo je instrumentalac u proizvodnom procesu.
Kako je u firmi već bio utemeljen Fotoklub Metan u kome se okupljao veliki broj radnika, a posebice mladih koji su se bavili fototehnikom, to je ujedno bila i izuzetna prilika da se učlanim u Klub i postanem njegov aktivan član 1961. godine. Još i danas ljubomorno čuvam svoju člansku iskaznicu kao uspomenu na jedno lijepo, bogato i ugodno vrijeme koje je vrijedno sjećanja. To je bilo vrijeme kada je predsjednik kluba bio Milan Raosavljević.

Na slici br. 278 prikazan je detalj moje iskaznice o članstvu u Fotoklubu Metan


Slika br. 278

Članstvo u Fotoklubu me ispunjavalo stvaralačkim entuzijazmom jer sam uz stjecanje novih znanja i tehnika rada u fototehnici kao što je fotografiranje i izrada fotografija, u Klubu sam obnašao i druge dužnosti koje su proizlazile iz planova, programa i drugih dokumenata o radu kluba.
Kao vrlo aktivan član kluba nisam se zadovoljio samo sa pukim članstvom, već sam nastojao obogaćivati svoja znanja potrebna za jedan viši i odgovorniji rad u Klubu. Ubrzo sam postao i polaznik tečaja za stručno osposobljavanje za fototehniku u Klubu. Već krajem 1961. godine uspješno završavam taj tečaj, polažem ispit za fotoamatera »A« kategorije i dobivam diplomu fotokino saveza Jugoslavije.
Diploma iz toga vremena je bila značajan i prestižan dokument da za ono što radim u Klubu, imam i potrebitu kvalifikaciju.
I zaista nakon položenog ispita za fotoamatera osjetio sam zadovoljstvo koje za mene nije značilo samo sposobnost kvalitetnijeg rada u Klubu već i stvaralački motiv da dokažem svoju sposobnost u izradi fotografije i u izradi raznih tehničkih uređaja za izradu fotografija.
Na slici br. 279 prokazana je Diploma završenog tečaja i skripta iz koje sam se osposobljavao

Slika br. 279

Nakon dobivene diplome Fotokino saveza Jugoslavije moja se aktivnost u djelatnosti fototehnike još više intenzivirala. Osim redovitog rada u Klubu, svoje planove u fototehnici usmjerio sam na stvaranje vlastitog laboratorija i opreme za izradu fotografija. Naime, u Klubu je zbog velikog broja članova s jedne i malog laboratorijskog prostora s druge strane nastala velika gužva, tako da sam ja kao putnik iz Lipovljana rjeđe dolazio na red za korištenje istog, a ljubav prema fotografiji je nalagala da načinim nešto u vlastitom aranžmanu.
Budući da sam kod kuće u Lipovljanima raspolagao sa jednim dvorišnim prostorom i uz privolu oca, moj vlastiti laboratorij nastao u tom prostoru. Ono što me pri tome činilo sretnim, jest činjenica da sam vlastitim rukama i pameću napravio alat za izradu slika. U tu svrhu sam koristio samo priručne materijale i to: drvenu dasku za podlogu uređaja, metalnu cijev sa nastavcima kao povećalo, te objektiv fotoaparata kojeg sam koristio kao leću. Od priručnog materijala izradio sam i uređaje za pozicioniranje slike kojim se postiže kvaliteta veličine i oštrine slike. Ovaj uređaj s potrebitim kemikalijama je besprijekorno funkcionirao, a slike iz moga laboratorija bile su iste kvalitete kao i one urađene u Fotoklubu Metan.
         U Lipovljanima sam okupio i jedan broj prijatelja koji su također pokazivali interes za fotografiju, a nisu imali prilike da rade u nekim od fotoklubova, već su svoje sklonosti za fototehniku ostvarivali u mome laboratoriju. Naravno, ja sam im pri tome prenosio svoja stečena znanja u Fotoklubu Metan i bio im podrška u radu.

         Dakle, ovim laboratorijem osobno sam širio djelovanje fototehnike kao i tehničke kulture u Lipovljanima.
Na slici br. 280 prikazan je moj vlastiti uređaj za izradu fotografija



Slika br. 280

         Iz ovoga kratkog osvrta na Fotoklub Metan, kao i na moj omiljeni hobi u izradi fotografije mogu samo potvrditi korisnost bavljenja svim djelatnostima tehničke kulture, a pogotovo djece i mladeži.
         Upražnjavajući djelatnosti tehničke kulture, mladi mogu svoje sklonosti izraziti u vidu stvaranja vlastitih uradaka i njihove prezentacije široj javnosti, naravno tu su i razna natjecanja i potvrđivanje onoga što su naučili.
Tehnička kultura je važna sastavnica opće kulture, pa zbog toga i moja poruka mladima glasi:»Bavite se tehničkom kulturom sukladno vlastitim sklonostima, jer time doprinosite osobnom rastu i razvoju, ali i razvoju društva kao cjeline«.

Nema komentara:

Objavi komentar